środa, 1 lutego, 2023

Siła plotki w firmie. Co zrobić, aby uodpornić na nie zespół?

Efektem regularnych rozmów w pracy są…plotki. To nieuniknione w miejscu zatrudnienia. Te negatywne mogą doprowadzić do toksycznej atmosfery w przedsiębiorstwie. A na jaki temat najczęściej się plotkuje? Co trzecia osoba mówi o rodzinie, 64 proc. o przyjaciołach, a 58 proc. o swoim szefie. Aż 57 proc. osób plotkuje o współpracownikach[1]. Czy plotki mogą zniszczyć zespół? Jak do tego nie dopuścić?

Plotkowanie jest nieodłącznym elementem ludzkiej natury. Robią to wszyscy – niezależnie od wieku. Ponad połowa osób przyznaje, że lubi spekulować na temat swojego szefa, a także pracowników, z którymi przebywa na co dzień. Najczęściej plotkują osoby młode w wieku od 18 do 29 lat – 38 proc. badanych. Niemniej aż 33 proc. osób w wieku 30 do 44 lat przyznaje, że regularnie plotkuje. Co więcej, 57 proc. osób przyłapało kogoś na plotkowaniu za jego plecami. To niepokojące zjawisko.

Jak walczyć z plotką w pracy?

Kultura plotkowania może wytworzyć toksyczne środowisko pracy. Pracownicy mogą zacząć patrzeć na siebie z podejrzliwością i pogardą. Plotki doprowadzają do konfliktów i spekulacji. Rolą pracodawcy jest utworzenie takiego środowiska pracy, by nie dawać miejsca na spekulacje.

 – Kluczowe jest posiadanie odpowiedniej strategii komunikacji wewnętrznej. W firmie powinien być jasny przepływ informacji tak, by pozostawiać jak najmniej miejsca na spekulacje. W związku z tym kluczowe jest posiadanie odpowiednich narzędzi i dobrego podejścia do komunikacji. Warto na bieżąco informować o planach firmy, awansach, planowanych premiach czy benefitach. W tym celu świetnie sprawdzą się takie narzędzia, jak newsletter, komunikacja mailowa, wideokonferencje – wyjaśnia Sebastian Kopiej z agencji PR Commplace.

Firma powinna sprzeciwiać się wszelkim zachowaniom, które doprowadzają do plotkowania. To m.in. mówienie w sposób pejoratywny o nieobecnych pracownikach czy wydawanie negatywnych opinii o przedsiębiorstwie. Kluczowe jest nauczenie się zarządzania plotką w firmie.

Postaw na integrację pracowników

W firmach zatrudnione są osoby w różnym wieku i o różnym doświadczeniu. Nieznajomość kolegów może prowadzić do plotkowania. W tym celu pracodawca powinien zadbać o integrację pracowników.

 – Wyjazdy integracyjne pomagają poznać osoby, z którymi pracujemy. Utrzymywanie dobrych relacji z kolegami i koleżankami z pracy poprawia także wydajność zespołu, co może przełożyć się na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Przyjemna atmosfera w firmie wpływa także na dobre samopoczucie pracowników. Wellbeing odgrywa ogromne znaczenie w niepewnych czasach – dodaje ekspert Dworu Korona Karkonoszy.

Rozwój relacji międzyludzkich może zniwelować ilość plotek w firmie. Zarówno wyjazdy integracyjne, jak i imprezy firmowe umożliwiają poznanie współpracowników. Należy pamiętać, że nieprzyjemna atmosfera w pracy i wiele plotek mogą być przyczyną dużej rotacji w firmie.

Aby wyeliminować plotki, kadra zarządzająca powinna promować kulturę, która ogranicza to zachowanie i pracować nad poprawą dynamiki zespołu. Jednym z najskuteczniejszych sposobów jest wdrożenie otwartej komunikacji w firmie. Dzięki dialogowi pracownicy nie będą czuć potrzeby spekulacji na temat wydarzeń organizowanych w firmie.


[1] https://today.yougov.com/topics/society/articles-reports/2014/12/17/family-gossip

Biznes w Polsce

Zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej uregulowane zostały w Ustawie o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy w której zawarte zostały przepisy związane z podejmowaniem, prowadzeniem, zawieszaniem i zamykaniem działalności gospodarczej.

W Polsce obowiązuje zasada swobody podejmowania działalności gospodarczej. Oznacza, że każdy, na równych prawach, ma prawo podjąć działalność gospodarczą według swojego wyboru.

Zasada wolności gospodarczej zawiera jednak ograniczenia podmiotowe (odnoszące się do tego, kto może podejmować działalność gospodarczą) oraz przedmiotowe (dotyczące warunków, które muszą zostać spełnione dla prowadzenia danej działalności).

Najpopularniejszymi formami prowadzenia działalności są indywidualna działalność gospodarcza oraz spółki handlowe, w szczególności spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka jawna.

Tworzenie, organizację, funkcjonowanie, rozwiązywanie, łączenie, podział i przekształcanie spółek handlowych reguluje Kodeks Spółek Handlowych.

Przedsiębiorca, który rejestruje firmę, musi przypisać swoją działalność do określonego kodu w Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli wybrać kod PKD.

Kody są wykorzystywane w statystyce publicznej, ale mają też duże znaczenie praktyczne. Na przykład niektóre kody są powiązane z określonymi formami opodatkowania, obowiązkiem korzystania z kasy fiskalnej lub rejestracją VAT.

Wyszukaj taki kod, który najbardziej odpowiada temu, co chcesz robić. Wybierz jeden kod główny, czyli związany z działalnością, która powinna ci przynosić największe przychody, i dowolną liczbę kodów dodatkowych.

Co do zasady przedsiębiorcy mogą działać swobodnie. To znaczy, że nie potrzebują niczyjej zgody na prowadzenie konkretnej działalności.

Czasami jednak, aby prowadzić biznes, musisz mieć określone uprawnienia zawodowe posiadać określony sprzęt lub warunki lokalowe. Są też takie biznesy, które możesz prowadzić dopiero po uzyskaniu pozwolenia odpowiednich instytucji publicznych.

W tych przypadkach może ci być potrzebna licencja, koncesja, zezwolenie lub wpis do rejestru działalności regulowanej. Musisz się o nie postarać już po zarejestrowaniu firmy.

Jak zgodnie z przepisami definiowana jest jednoosobowa działalność gospodarcza? Szukając odpowiedniej definicji należy zajrzeć do kilku aktów prawnych, m.in. ustawy o podatku dochodowym, ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz Ordynacji podatkowej. Zapisy jakie się w nich znajdują są w pewnej mierze do siebie podobne.

Zgodnie z nimi działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie wynikają m.in. z umowy o pracę, o dzieło, zlecenia, najmu czy sprzedaży praw autorskich.

Szczególnie wiele problemów przysparza określenie momentu, kiedy działalność zaczyna być ciągła i zorganizowana. Za ciągłość uznaje się nieprzypadkowe, regularne (a nie jednorazowe lub incydentalne) działania.

Z kolei działalność zorganizowana wiąże się z wykonywaniem szeregu następujących po sobie i powiązanych czynności, które mają na celu osiągnięcia zysku. Istotny jest tu fakt, że działalność wcale nie musi przynosić dochodu – decydujące może być, że jest tylko prowadzona w tym celu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *